آیودی(IUD)

نحوه جایگذاری آیودی (IUD)

در ویزیت مربوط به جلوگیری از حاملگی (آیودی)،باید از بیمار شرح حال گرفته شود و همرا با مشاوره مفصل با بیمار در مورد خطرهای آیودی  IUD و روشهای جایگزین ، اقدام به معاینه فیزیکی و غربالگری از نظره نایسریاگنوره و آزمایش کلامیدیا در زنان پرخطر می شود.

آیودی(IUD) معمولا در طی خونریزی قاعدگی جایگذاری می شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار حامله نیست اما در صورت رد شدن احتمال حاملگی، می توان آیودی(IUD) را در هر زمانی از طول سیکل قاعدگی جاگذاری کرد.

T380A مسی را می توان در عرض ۵ روز بعد از رابطه محافظت نشده جاگذاری کرد و به کارایی ۱۰۰ درصد در پیشگیری فوریتی از حاملگی دست یافت.

پیش درمانی با مهار کننده های خوراکی ساخت پروستاگلاندین مانند ایبوپروفن قوی توصیه می شود.

دکتر نسیم خرمی از آیودی پرگنا که تائیدیه وزارت بهداشت رو هم داره برای مراجعه کنندگان استفاده میکنند و حتما بعد از گذاشتن آیودی(IUD) سونوگرافی میکنند تا اطمینان حاصل از موقعیت آیودی داخل واژن داشته باشند.

آیودی (IUD)

آیودی ها (IUD)ها در حاملگی

اگر حاملگی داخل رحمی کشف شود و نخهای آیودی(IUD) قابل مشاهده باشند،آیودی(IUD) باید هرچه سریعتر خارج شود تا از بروز سقط سپتیک، پارگی زود هنگام پرده ها و زایمان پیش از موعد ،جلوگیری به عمل می آید.

درمان خونریزی و کرامپ ناشی از آیودی(IUD)

مهمترین علت طبی که زنان به سبب آن خواهان خارج کردن IUD  می شوند،خونریزی درد لگن است.

این علایم در چند ماه اول شایع هستند، اما پس از آن کاهش میابند.داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی معمولا مفید هستند.

هنگامی که خونریزی و درد در مراحل بعدی رخ می دهند، بیمار باید از نظر نشانه های وجود PID، خروج نسبی وسیله یا فیبروئیدهای داخل حفره ای معاینه شود.

در مطب دکتر نسیم خرمی بعد از گذاشتن IUD حتما سونوگرافی واژینال انجام میشود