کورتاژ و دیلاتاسیون چیست و چگونه انجام میشود؟

 کورتاژ و دیلاتاسیون به باز کردن دهانه رحم و تخلیه نسج آن را گویند.کورتاژ عمل یکی از شایعترین عملهای زنان است.کورتاژ می تواند برای تشخیص یا درمان خونریزی های غیر طبیعی زنان به کار رود.

خونریزی غیر طبیعی از واژن چیست؟

در شرایط مختلف یک زن ممکن است مشکلاتی داشته باشد که منجر به خونریزی غیر طبیعی از واژن گردد. خونریزی غیر طبیعی به خونریزی گفته می شود که در زمانی خارج از انتظار ما اتفاق بیافتد.

موارد خونریزی غیر طبیعی واژن

۱- بعد از تماس جنسی ۲- هنگام یائسگی یا بعد از آن. ۳- در بین دو دورهی قاعدگی به صورت لکه بینی. ۴- ترشح خونی از واژن یا خونریزی در نیمه ی اول حاملگی.

عمل دیلاتاسیون و کورتاژ ضمن بیهوشی عمومی یا بیحسی ناحیه ای، بعد از اینکه شما را در وضعیت مناسبی قرار دادند که دسترسی به رحم آسان باشد، انجام می شود.

ابتدا دهانه رحم را متسع (باز) میکنند، در صورتیکه علت خونریزی سقط است، محصولات حاملگی را خارج می نمایند و اگر علت خونریزی نا معلوم است از بافت رحم نمونه (بیوپسی) بر می دارند. اگر پزشک شما ناحیه ی مشکوکی را یافت، او ممکن است یک بخش یا همه ی آن را خارج کند و به آزمایشگاه بفرستد. یک آسیب شناس بافت را زیر میکروسکوپ آزمایش می کند، تا سرطان یا دیگر بیماریهای احتمالی را تشخیص دهد.

کورتاژ (ساکشن) در مطب دکتر خرمی همراه با سونوگرافی واژینال انجام می شود.

مراقبتهای بعد از عمل:

قبل از موارد زیر حتما با پزشک خود مشورت کنید:

۱- انجام کار های سنگین بعد از عمل جراحی. ۲- داشتن تماس جنسی بعد از عمل جراحی.

در صورتیکه  عمل شما برای خارج کردن بقایای حاملگی انجام شده، در صورت تمایل به بارداری مجدد لازم است حاملگی خود را تا ۶ ماه به تاخیر اندازید تا رحم شما آمادگی لازم را پیدا کند و تصمیم گیری برای بارداری مجدد حتما تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شود.

ممکن است بارداری مجدد حتی دو هفته بعد از سقط انجام گیرد. برای جلوگیری از آن لازم است با پزشک خود مشورت نموده و روش مناسب و مطمئنی را برای جلوگیری از بارداری انتخاب نمایید. بعد ازکورتاژ لازم است ، قرصهای آهن تجویز شده توسط پزشک را به مدت ۳ ماه برای جبران کم خونی خود استفاده نمایید.

در موارد زیر لازم است به پزشک خود مراجعه  نمایید:

۱- تب. ۲- ترشحات زیاد و غیر طبیعی. ۳- درد زیاد در قسمت زیر شکم. ۴- افزایش خونریزی. ۵- ترشحات بد بو. ۶- هرنوع حالت غیر طبیعی مثل سردی، ضعف، بی حالی، تب وغیره.

 این عمل در مطب دکتر خرمی توسط ایشان انجام میشود